Saturday 24 November 2012

Lotus Root Soup

Selamat Tengahari,

Kita pernah rasa pelbagai jenis sup, betul atau tidak?..Tetapi, pernah atau tidak kita masak sup 'lotus root' ini?? Sebenarnya, sup orang Cina ini merupakan sup yang boleh menyihatkan badan..! Anda tidak tahu kan?..sup ini boleh menghilangkan panas di dalam badan anda ya..kalau minum 3 kali dalam seminggu, anda akan kelihatan lebih bermaya dan lebih sihat!..Sup ini merupakan sup kegemaran saya dan mama saya selalu masak untuk saya. Inilah sebabnya saya kongsikan resepi ini untuk kesihatan anda semua..hehe =D

Selepas banyak meminta sekeliling, saya belajar bahawa ini adalah ramuan rahsia bahawa tukang masak Kantonis menggunakannya apabila mereka membuat sup mereka. Orang Kantonis, terutama orang-orang di Hong Kong, yang terkenal untuk merebus sup sangat lazat ini.

Selamat mencuba dan jangan lupa berkongsi pandangan anda selepas mencuba!






Bahan-bahan:

 500 gm tulang rusuk daging lembu/ayam yang tanpa lemak
500 gm akar teratai
2 biji madu kurma kering
8-10 biji kurma merah kering
6 cawan air
Garam secukup rasa

kaedah:

1. Potong tulang rusuk menjadi panjang pendek dan ketepikan.
2. Mengelupas kulit akar teratai dan potong menjadi kepingan.
3. Rendamkan tarikh madu kering dan kurma merah kering dalam air panas selama 5 minit.
4. Bawa periuk air mendidih dan menambah semua bahan.
5. Tutup periuk dan renehkan selama 1 jam atau sehingga masak.
6. Tambah garam secukup rasa.

By Christine Wong

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...