Thursday 13 December 2012

Kari Thai???



Thai Seafood Curry

Selamat Sejahtera kepada Satu Malaysia,

Kita selalu memasak atau makan kari dari kaum India, Melayu dan juga Cina..Tapi, pernahkah anda merasai kari Thai?..Kami diajar membuat kari Thai hari ini, iaitu kari hijau. Pernahkah anda makan kari hijau Thai??

Kari Thai???

Kari Thai semakin popular dan banyak restoran Thai yang hebat di Amerika Syarikat juga. Membuat semangkuk besar kari Thai yang gebu adalah lebih mudah daripada yang anda berfikir. Akan tetapi, anda mungkin tidak biasa dengan bahan-bahan Thai.

Saya suka semua jenis kari tetapi saya dapati bahawa kari Thai merupakan salah sejenis kari yang paling mudah untuk menguasai. Paste kari segera dari jenama yang dipercayai seperti Mae Ploy dan Maesri sedia ada di pasaran Asia atau dalam talian. Anda juga boleh dapatkan resipi paste kari dalam blog kami. Jadi, menantikan resipi yang akan dipaparkan ya!! =D
Selain daripada paste kari, anda juga perlu dapatkan sebotol sos ikan, gula kabung (atau gula sebagai gantian), santan, dan anda pasti akan mempunyai mangkuk yang baik Thai kari (seperti di dalam gambar).

ahhhh........Sebenarnya, terdapat empat jenis pes kari Thai, iaitu pes kari Merah, pes kari Hijau, pes kari Kuning dan pes kari Mussaman. Di mana, pes kari merah ini digunakan khas untuk memasak daging dan ayam sahaja. Manakala, pes kari hijau hanya untuk daging ayam. Pes kari kuning pula digunakan khas untuk ayam, ikan, daging dan 'seafoods'. Akhir sekali, pes kari Mussaman. Pes kari ini digunakan khas untuk masak daging sahaja.

''Jangan keliru, kita kena ingat betul-betul jenis pes untuk daging apa ya!'', kata Puan Pensyarah kami..hehe =P

...............

Fikirkan kari Thai adalah terlalu rumit atau menakutkan untuk cuba di rumah? Berfikir dua kali. Memasak makanan Asia adalah agak mudah dan ia merupakan satu pengalaman yang memuaskan. Ikut resipi kami yang akan dipaparkan tidak lama lagi!

Sekarang, apakah kari Thai kegemaran anda? ataupun kari Thai yang mana satu yang anda ingin mencuba?

By Christine Wong

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...