Monday 24 December 2012

Puasnya dapat masak-memasak ni...



Assalamualaikum dan salam mesra kawan-kawan semua…saya dah selamat di kampung halaman… macam yang saya janjikan saya nak masak puas-puas kat rumah kan…nak tau saya masak apa…jom tengok…ok, bila tengok bahan-bahan yang ada kawan-kawan tau tak saya nak masak apa..






Ok, menu saya hari ni adalah sambal udang petai, sup pak choy sos tiram, ayam bakar special, ikan goreng, sambal belacan dan ulam- ulaman.

ni sayur pak choy
ni la sup sayur pak choy







Sup Pak Choy Sos Tiram
4 ikat Pak Choy
2 biji bawang putih-dicincang halus
1 paket fishball
1 biji bawang besar - dipotong  8
3 sudu sos tiram
1 biji cili besar -  dipotong
1 sudu stok ayam
2 cawan air

Langkah penyediaan :

  1.  Tumiskan bawang putih sehingga naik bau.
  2. Masukkan fishball, goreng sebentar dan masukkan air. 
  3. Masukkan stok ayam dan sos tiram. Masukkan sayur, bawang besar dan cili besar. Sesuaikan rasa dan sedia di makan bersama nasi putih.. 





ni la sambal udang with love...:-)



Sambal Udang Petai With Love
1kg udang
I ikat petai
1biji bawang besar
1biji bawang putih                    
1cm  halia
15biji cili kisar
Gula dan garam
Sedikit gula merah


  Langkah penyediaan :

  1. Tumiskan cili kering yang telah dikisar bersama bawang besar, bawang putih, dan halia.
  2. Masukkan gula merah, masak sehingga naik minyak.
  3. Masukkan udang..sesuaikan rasa dan akhir sekali masukkan petai.
  4. kacau sebentar dan siap dihidang.  




Di bawah ni adalah bahan-bahan nak buat ayam bakar...nak buat ayam bakar ni kena perap dulu..lagi lama kita perap lagi terasa bahan perapan tu..senang je nk bt bahan perap ni sapa-sapa pun boleh buat..hehehe..saya perap guna bawang putih,bawang merah, sos tiram, sos lada hitam dan sedikit madu..lepas tu masak dalam oven sehingga ayam masak...lepas tu boleh la makan..heheheh...




ni ayam yang saya perap

hasil ayam bakar resepi saya...:-)







Memang puashati sangat tau bila boleh masak sendiri ikut citarasa sendiri. menu kat atas ni tidak lengkap kalau tak ada sambal belacan dan ulam-ulaman.

ulam-ulaman yang segar lagi berkhasiat


set menu saya hari ni bersama keluarga...





Akhirnya selesai masakan saya untuk hari ini..seronok sangat dapat masak dan makan bersama suami dan keluarga tercinta..:-)

                                     

set makan tengahari saya dan keluarga...


by : Nurul Hafizah binti Hashim







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...