Saturday 22 December 2012

Petua Bater

Selamat Tengahari Semua,

Apa khabar anda semua? sihat? Saya dan rakan-rakan saya hendak 'update' blog ini sampai lebam minggu ini. Maka, menantikan maklumat yang akan kami 'upload' beberapa hari ya!! hehe..=D

Apakah Bater??

Bater merupakan adunan ataupun digelar sebagai campuran tepung dan cecair yang diadun untuk menghasilkan adunan yang licin dan berkrim.

Fungsi Bater??

Untuk mengekalkan tekstur, zat makanan, menyedapkan rasa dan memberikan tekstur yang lebih ranggup.

Tepung yang digunakan adalah tepung gandum dan tepung beras. Dimana, tepung beras adalah lebih mudah untuk diadun kerana ia tidak mengandungi gluten. Manakala, tepung gandum lebih mudah bergentel apabila kita mengadunkannya.

* Gluten: Merupakan protein yang terdapat di dalam tepung dan ia terbentuk apabila ia menyerap air dalam tepung serta membentuk rantai-rantaian.

Bater terbahagi kepada dua jenis, iaitu bater pekat dan bater cair. Tahukah anda bagaimana untuk membezakan bater pekat dan bater cair ini??

Bater pekat adalah pekat dan tidak jatuh laju seperti bater cair semasa dituang. Selain daripada itu, kita dapat membezakan bater pekat dan bater cair ini melalui nisbahnya, iaitu nisbah 1 : 1.25 untuk bater pekat dan nisbah 1 : 2.5 untuk bater cair. Dimana, 1 merupakan tepung dan 1.25 atau 2.5 merupakan cecair.

*Cecair termasuk telur, santan dan air.

Kegunaan bater pekat dan bater cair???

Biasanya, bater pekat ini digunakan untuk salut sotong, ayam, pisang goreng dan sebagainya. Manakala, bater cair digunakan untuk membuat kuih-kuih talam roti jala dan sebagainya.

Petua ranggup??

Ada, jangan risau maaa..Haha..=D

Untuk menghasilkan pisang goreng, ikan goreng, ayam goreng atau sotong goreng yang ranggup, anda boleh mencampurkan sedikit tepung jagung.. =D

Bagaimanakah menjadikan adunan yang tidak bergentel-gentel??

Sangat senang. Anda perlu mengacau dengan perlahan yang penuh dengan kasih sayang!haha..Tidak percaya?? Serius, sumpah tidak menipu la.. Saya pernah membuat adunan ini sudah. Kita perlu mengacau dengan penuh kasih sayang sampai tangan anda rasa lenguh. Kacau dengan senduk kayu ya..! =D


Bolehlah kita buat 'business' lepas ni..kan?..Petua kan sudah ada..haha..Baik, selamat mencuba ya!!

By Christine Wong

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...