Tuesday 2 October 2012

Chinese Crab Rangoon

Makanan ini merupakan makanan yang SANGAT popular dalam kalangan orang Cina kerana ia merupakan sejenis makanan ringan yang sangan menyelerakan. Makanan ini terdapat di kebanyakkan kedai Cina dan mempunyai pelbagai jenis intinya. Tetapi, kami hanya berkongsi resipi jenis inti ketam sahaja.
Selain itu, ia juga merupakan makanan ringan yang SANGAT ranggup sekiranya anda buat mengikut resipi yang disediakan seperti di bawah ini. Selain daripada itu, cara untuk membuat ataupun lipat wantan ini bukannya semua orang pandai buat, betul kan????? harrrrr... Jadi, kami pun masukkan gambar/cara melipat kulit wantan ini supaya anda boleh melihat dengan lebih jelas. 

Selamat mencuba dan sediakan movie yang menarik sambil-sambil makan wantan berinti ketam ini~~ cheer!! =D



Menjadikan 20 Ramuan:


Bahan-bahan

1 bata (8 oz) Kraft Philadelphia Cream Cheese kerap, pada suhu bilik

2 oz ketam atau 2 batang tiruan ketam daging (dipotong dadu halus)
1 sudu besar gula serbuk
Secubit garam
20 Wonton pembalut
Minyak, untuk menggoreng

Kaedah

1. Campur semua keju krim, daging ketam, gula, dan garam dalam mangkuk. Kacau hingga sebati.




2. Tempat kira-kira 1 sudu besar keju krim mengisi di tengah-tengah pembungkus Wonton.


3. Lipat kedua-dua hujung pembungkus Wonton bersama-sama.



Lipat dua hujung yang lain untuk membuat bungkusan kecil. Picit untuk meterai ketat dan pastikan bahawa tiada kebocoran. Gunakan sedikit air untuk membantu pengedap jika diperlukan.


Panaskan periuk minyak untuk mendalam-menggoreng dan goreng ketam Rangoon sehingga perang keemasan. Angkat keluar dengan tapisan atau sudu slotted, penyaliran minyak yang berlebihan dengan meletakkan Rangoon ketam di atas piring yang dipenuhi dengan tuala kertas. Biarkan Rangoon ketam menyejuk sedikit sebelum berkhidmat untuk mereka dengan sos manis dan masam.


Tips Memasak:


Gunakan daging ketam sebenar jika mungkin. Rangoon ketam saya berdasarkan versi saya telah di restoran bufet Cina, dengan daging ketam tiruan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...