Tuesday 2 October 2012

Chinese Fried Rice


Nasi Goreng ni memang semua orang dah pernah rasa, betul? ermm..pernah atau tidak makan di kedai Cina? mesti tak pernah kan..Ini la tujuan kami masukkan resipi bangsa Cina ini supaya anda boleh rasa masakan Cina di rumah sendiri dan masak sendiri. Tiada isu Halal atau tak Halal lepas ni.. 

Ini la resipi dari kampung orang Cina..Selamat Mencuba~~ =D


Bahan-bahan

12 auns. beras semalaman

4 oz. dada ayam (potong dadu)
4 oz. udang (dibersihkan dan deveined)
2 oz. kacang panjang (tips yang dikeluarkan dan dicincang kepada kepingan yang sangat pendek)
2 oz. lobak merah (dipotong menjadi kiub kecil)
2 biji telur (dipukul)
2-inci halia (dikupas dan dipotong menjadi jalur nipis panjang)
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap masin
Tiram 1/4 sudu sos
2 sudu besar minyak masak
3 sengkang serbuk lada putih
Garam secukup rasa (optional)

Kaedah

Panaskan kuali dengan dua sudu minyak. Tambah jalur halia dan goreng sehingga wangi, diikuti dengan ayam, udang, kacang dan panjang lobak. Tumis sehingga mereka separuh masak. Tambah dalam beras semalaman dan kacau dengan bahan-bahan. Tambah kicap, sos ikan, sos tiram, serbuk lada putih dan terus kacau nasi goreng untuk beberapa minit.
Buat lubang/ruang di tengah-tengah nasi goreng dan tuangkan telur dipukul dalam telaga. Tunggu selama 30 saat dan kemudian meliputi "telur yang baik" dengan nasi goreng. Biarkan ia selama 30 saat dan terus tumis jadi telur membentuk kepingan kecil dan gaul dengan nasi goreng. Tambah dalam ikan masin goreng dan melakukan beberapa cepat membangkitkan, hidangan keluar dan hidangkan semasa panas.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...